Jerzy Stanisław Rudlicki

Jerzy Stanisław Rudlicki (1893-1977), inżynier, konstruktor samolotów


Zobacz film

Urodził się w Odessie w rodzinie inteligenckiej. Pierwsze konstrukcje lotnicze wykonywał jeszcze przed i wojną światową. Służył jako pilot w armii carskiej, a później w lotnictwie polskim. Dyplom inżyniera uzyskał w École Supérieure d'Aéronautique w Paryżu. w 1atach 1925-26 pracował w IBTL w Warszawie jako szef działu doświadczalnego i laboratoryjnego.

W okresie 1926-36 był naczelnym konstruktorem w wytwórni lotniczej Zakłady Mechaniczne E. Plage i T. Laśkiewicz w Lublinie. Powstało tam wiele jego konstrukcji, z których najpopularniejszą był samolot łącznikowo-obserwacyjny Lublin R-XIII (wyprodukowano 270 sztuk) wraz z wersją treningową R-XIV (15 sztuk). w tym okresie wynalazł też Rudlicki usterzenie zwane motylkowym.

Po klęsce wrześniowej ewakuował się na Zachód przez Rumunię, Jugosławię i Włochy. Pracował w zakładach Société Nationale de Construction Aéronautique w Casablance, gdzie pod jego kierunkiem polscy mechanicy dokonali montażu i napraw 200 samolotów amerykańskich. Po kapitulacji Francji Anglicy całą tę grupę ewakuowali do Wielkiej Brytanii i zatrudnili w Burtonwood Repair Depot. Tam Rudlicki opracował szereg własnych wynalazków, m. in.: nadajnik dźwiękowy do bomb lotniczych, projekt latającego skrzydła z napędem odrzutowym i ze strumieniowymi lotkami i sterami (1941), elektryczny wyrzutnik bomb (1942), zrzutnik flar (bomb oświetlających) stosowanych przed nocnym bombardowaniem (1943).

W 1943 r. przeniósł się do warsztatów filii amerykańskiej wytwórni lotniczej Lockheed w Belfaście w Irlandii Północnej. Tam opracował wyrzutnik do powierzchniowych bombardowań z czterosilnikowych bombowców Boeing B-17 Flying Fortress.

W latach 1945-61 pracował w amerykańskiej wytwórni samolotów Republic, gdzie ulepszał konstrukcje lotnicze i astronautyczne oraz opracował liczne wynalazki, m. in. sterowane dysze wylotowe do silnika odrzutowego General Electric J-85, pozwalające na odchylenie wektora ciągu silnika a przeznaczone do odrzutowego samolotu pionowego startu. w 1961 r. Rudlicki przeszedł na emeryturę i zamieszkał na Florydzie. Tam nadal pracował nad koncepcją pionowzlotów wirnikowych i odrzutowych.













Powrót



Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Małopolskiego,
Boeing Central & Eastem Europe
© NeoServer 2011      - Polityka obsługi "ciasteczek" -