Stanisław Wojciech Rogalski
Stanisław Wojciech Rogalski (1904-1976), doc. inż. mechanik, konstruktor samolotów
|
Zobacz film
|
Urodził się w Ołomuńcu na Morawach jako syn lekarza wojskowego. Studiował na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej. w 1927 r. wraz ze Stanisławem Wigurą zaprojektował i zbudował dwumiejscowy samolot sportowy WR-1. Konstruktorzy ci wraz z Jerzym Drzewieckim zawiązali zespół – RWD i rozpoczęli budowę dwumiejscowego, sportowego, wolnonośnego górnopłata RWD-1. Powstałe 21 typów samolotów RWD wyprodukowano w różnych wytwórniach w kraju i za granicą w liczbie ponad 850 egzemplarzy.
Po uzyskaniu w 1929 r. dyplomu inż. mechanika pracował naukowo na Politechnikach: Warszawskiej i Lwowskiej.
Po wybuchu wojny i ewakuacji kadry technicznej RWD do Rumunii, Rogalski przedostał się do Francji, a następnie do Wielkiej Brytanii, gdzie w wytwórni Westland projektował zabudowę uzbrojenia w samolotach Whirlwind i Lysander. W1941 r. wyjechał do Turcji i w zorganizowanej przez Jerzego Wędrychowskiego wytwórni Turk Hava Kurumu Ucak Fabrikasi został dyrektorem technicznym. Uruchomiono tam licencyjną produkcję samolotu szkolnego Magister. Wraz z inż. Jerzym Teisseyre i inż. Leszkiem Dulębą zaprojektowali szybowiec transportowy THK-1, jednomiejscowy samolot akrobacyjny THK-2, dwusilnikowy samolot pasażerski i sanitarny THK-5 oraz sportowy THK-11. w latach 1942-48 pracował naukowo na Politechnice w Stambule.
W 1948 r. Rogalski wyemigrował do USA i zamieszkał w Erie (stan Pensylwania), gdzie podjął pracę w firmie amortyzatorów lotniczych Lord. w maju 1949 r. rozpoczął pracę w Chase Aircraft w Trenton (stan New Jersey), gdzie brał udział w projektowaniu dwusilnikowego samolotu transportowego C-123. w 1956 r., przeniósł się do firmy Grumman Aircraft Engineering w Bethpage (stan Nowy Jork), gdzie rozwiązał problem stateczności dwusilnikowego samolotu wojskowego E-2A Hawkeye. w 1atach 1961-64 w zakładach Grummana w Fort Worth (stan Teksas) pracował nad projektem myśliwsko-bombowego samolotu odrzutowego F-111 o zmiennej geometrii skrzydeł.
Na emeryturze kontynuował współpracę z firmą Grumman jako doradca przy projektowaniu poduszkowca transportowego Flying Acre oraz z Ośrodkiem Badań Kosmicznych NASA przy projektach rozwiązań technicznych dla pojazdu księżycowego.
|