Stanisław Paweł Prauss

Stanisław Paweł Prauss (1903-1997), mechanik, konstruktor samolotów


Zobacz film

Na świat przyszedł w rodzinie warszawskiej inteligencji technicznej. Studiował na Politechnice Warszawskiej, gdzie w 1928 r. uzyskał dyplom inżyniera mechanika. Później był asystentem w Katedrze Budowy Płatowców i Mechaniki Lotu.

W tym okresie podjął pracę w biurze konstrukcyjnym PZL. Uczestniczył w projektowaniu samolotu myśliwskiego PZL P.l, a następnie trójsilnikowego samolotu pasażerskiego PZL.4. w 1931 r. zaprojektował pięciomiejscowy samolot pasażerski PZL.16. Następnie wszedł do zespołu pracującego nad samolotem PZL.23 Karaś (wyprodukowano 250 sztuk w dwóch wersjach). Prauss opracował też koncepcję samolotu rozpoznawczo-bombowego PZL.46 Sum, następcy Karasia.

Ewakuowany do Rumunii, skąd przez Jugosławię i Włochy dotarł na Zachód. w 1940 r. podjął pracę w wytwórni samolotów Westland w Yeovil. Zaprojektował do samolotu obserwacyjnego Lysander (zbudowano 1652 szt.) nowe owiewki podwozia, hamulce aerodynamiczne i zabudowę działek na podwoziu. Do wysokościowego samolotu myśliwskiego Welkin (oblatany 1942 r., zbudowano 67 szt.) zaprojektował środkową część skrzydła z wlotem do chłodnic w krawędzi natarcia oraz osłonę ciśnieniowej kabiny. w 1945 r. został wykładowcą budowy płatowców w Polish Universitety College w Londynie.

Od 1946 r. w wytwórni samolotów De Havilland w Hatfield brał udział w pracach nad pierwszym na świecie odrzutowym samolotem pasażerskim DH.106 Comet (oblot 1949 r., zbudowano 112 szt.). w 1949 r. wszedł w skład zespołu projektującego odrzutowy samolot myśliwski DH.112 Venom (oblot 1949 r., zbudowano 1435 szt.), a następnie DH.110 (oblot 1951 r.). Od 1952 r. pracował przy samolocie Comet III oraz przy wersji morskiej DH.110 nazwanej Sea Vixen (oblot 1955 r., zbudowano 148 szt.). w 1atach 1956-61 uczestniczył w projekcie samolotu pasażerskiego DH.121 Trident (oblot 1962 r., zbudowano 117 szt.).

W 1963 r. wytwórnia została przejęta przez Hawker Siddeley Aviation Ltd., które od 1966 r. realizowały projekt samolotu pasażerskiego Airbus A.300. w 1atach 1969-70 Prauss skoncentrował się na opracowaniu projektów wstępnych samolotów HS-135 i HS-144. Rozwinięciem HS-135 jest samolot pasażerski BAe 146 (oblot 1981 r., zbudowano 270 szt.).



 
 


Powrót



Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Małopolskiego,
Boeing Central & Eastem Europe
© NeoServer 2011      - Polityka obsługi "ciasteczek" -