Jerzy Dąbrowski

Jerzy Dąbrowski (1899-1967), inż. mechanik, konstruktor samolotów


Zobacz film

Pochodził z rodziny kolejarskiej z okolic Łowicza. Studiował na Politechnice Warszawskiej. W latach 1923-26 pracował w Wojskowym Centrum Badań Lotniczych, a w okresie 1926-28 był pracownikiem biura konstrukcyjnego wytwórni samolotów Zakłady Mechaniczne E. Plage i T. Laśkiewicz w Lublinie.

W 1928 r. rozpoczął pracę w biurze konstrukcyjnym PZL w Warszawie, gdzie wraz z inż. Franciszkiem Kottem zaprojektował dwumiejscowy samolot łącznikowy PZL Ł.2 (oblatany w 1929 r. i zbudowany w 1931 r. w serii 30 szt.). W 1atach 1934-36 Dąbrowski uczestniczył w projektowaniu dwusilnikowego bombowca PZL.37 "Łoś", zbudowanego w 1936 r. (wyprodukowano 96 egz.). Użyty w nim profil skrzydła zastosowano następnie w samolotach: PZL.38 "Wilk", PZL.44 "Wicher", PZL.46 "Sum" i PZL.50 "Jastrząb".

We wrześniu 1939 r., wraz z pracownikami przemysłu lotniczego, ewakuował się przez Rumunię do Francji, a po jej kapitulacji do Wielkiej Brytanii, gdzie pracował w Bazie Lotniczej Polskich Sił Powietrznych w Blackpool. Tam wraz z Piotrem Kubickim opracował projekt samolotu szkolnego "Gazela".

Dyplom inżyniera mechanika uzyskał w 1947 r. w Polish University College w Londynie. W 1atach 1948-49 pracował w Bevan Brothers w podlondyńskim Chelmsford przy konstruowaniu śmigłowca z odrzutowym napędem wirnika. Od 1949 r. do 1954 r. w Percival Aircraft w Luton brał udział w projektowaniu łoża silnikowego dla samolotu pasażerskiego Pembroke oraz skrzydła do samolotu Jet Provost. Zaprojektował tam kolejną wersję "Gazeli" - wojskowy samolot obserwacyjny. Od 1954 do 1955 r. pracował w Folland Aircraft w Hamble k. Southampton przy konstruowaniu środkowej części płata myśliwca Gnat. W 1955 r. wyjechał do USA, gdzie w 1atach 1955-57 w Cessna Aircraft w Wichita (stan Kansas) był kierownikiem grupy projektującej przód kadłuba i usterzenie samolotu Cessna 620. W 1atach 1958-59 w Stanley Aviation w Denver (stan Kolorado), brał udział w projektowaniu fotela wyrzucanego oraz wyrzucanej kapsuły ratunkowej dla naddźwiękowego bombowca Convair B-58 Hustler, a w okresie 1959-67 w Boeing Airplanes w Renton (stan Washington) projektował pomieszczenie załogi i fotele do promu kosmicznego.








Powrót



Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Małopolskiego,
Boeing Central & Eastem Europe
© NeoServer 2011      - Polityka obsługi "ciasteczek" -