Tadeusz Leopold Ciastuła

Tadeusz Leopold Ciastuła (1909-1979), inż. mechanik, pilot doświadczalny, kapitan pilot, konstruktor śmigłowców


Zobacz film

Urodził się w Kazimierzu Dolnym. Ukończył studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej, uzyskując dyplom inżyniera mechanika o specjalności lotniczej. W tym okresie odnosił sukcesy w szybownictwie. W latach 1936-39 pracował w ITL w Warszawie jako pilot doświadczalny. Po wybuchu wojny ewakuowany do Rumunii, stamtąd do Francji, gdzie służył w Szkole Obserwatorów i Strzelców Pokładowych w Bordeaux. Po upadku Francji ewakuował się do Anglii, gdzie w 1941 r. powołano go do Działu Aerodynamiki Stosowanej w instytucie Royal Aircraft Establishment w Farnborough. Latał także w 302. dywizjonie myśliwskim PSP oraz w 65. dywizjonie myśliwskim RAF. Pod koniec 1944 r. został wysłany do USA w celu zapoznania się z samolotami transportowymi wojsk desantowych i metodami ich użycia.

Wiosną 1947 r. podjął pracę w biurze konstrukcyjnym wytwórni Cierva Aircraft Company w Southampton. Tam zaprojektował lekki śmigłowiec Cierva W.14 Skeeter. Po przejęciu tych zakładów w 1951 r. przez wytwórnię Saunders-Roe (Saro) Skeetera wyprodukowano w 1atach 1951-60 w serii 86 szt. dla lotnictwa wojskowego Wielkiej Brytanii, Niemiec i Portugalii. W tej wytwórni zaprojektował śmigłowiec wojskowy Saunders-Roe P.531. Firma Saro została przejęta w 1959 r. przez wytwórnię Westland w Yeovil, Somerset. Tam w latach 1961-70 wyprodukowano 275 egz. tego śmigłowca w wersji lądowej Scout i morskiej Wasp. Scout był używany w Wielkiej Brytanii, Australii, Bahrajnie, Jordanii i Ugandzie. Waspa używały: Wielka Brytania, Brazylia, Holandia, Nowa Zelandia i Płd. Afryka. Pod kierunkiem Ciastuły powstał projekt G.13, produkowany jako śmigłowiec wojskowy Lynx. Do 1997 r. zbudowano 380 maszyn tego typu. Łącznie wyprodukowano ponad 740 śmigłowców konstrukcji Ciastuły. Ponadto brał on udział w modyfikacji śmigłowców budowanych na licencji amerykańskiej Sikorsky S-58 - nazwanych Wessex (zbudowano 373 egz.) i Sikorsky S-61 - oznaczonych Sea King (326 egz.) oraz w dostosowaniu do potrzeb brytyjskich śmigłowca Puma, produkowanego na licencji francuskiej. Kierował także wyposażeniem śmigłowców w uzbrojenie oraz w urządzenia specjalne, m.in. rozpoznawcze i ratownicze.







Powrót



Projekt dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Małopolskiego,
Boeing Central & Eastem Europe
© NeoServer 2011      - Polityka obsługi "ciasteczek" -